Kolhydrater i vin – dags för paleo

Vill du bara veta hur många kolhydrater och kalorier det är i ett glas vin? Scrolla till botten av sidan, för först kommer min personliga story…

När jag flyttade till Sverige från USA för nio år sedan gick jag upp väldigt mycket i vikt. Jag vet att det är vanligare med det motsatta men i USA har jag alltid haft lätt att hitta mycket fräscha grönsaker och kött till rimligt pris. I Sverige fick jag två problem. Det första, och största, är att vi har världens godaste godis. Lösgodis är det bästa som finns! Vi är även världsmästare på härliga bullar och bakverk. ”Fika” är en genomsvensk tradition. För det andra var vintern mörk och jag blev sötsugen som bara den. Jag minns de första åren som ett ständigt, nästan paniskt, sug efter socker och koffein. Trots att jag tränade drog vikten iväg. Jag drog ned på fettet i maten men då blev det bara värre. Med åren, och en hel del research, har jag förstått varför. Jag pajade helt enkelt mina blodsockerkurvor totalt.

Lite i taget har jag lagt om min kost och äter nu mycket mindre kolhydrater och mycket mer protein och fett. Gluten visade sig vara omöjligt för mig att ha i kosten så vetet är borttaget. Mitt humör, min mage och mitt godissug har lugnat sig. Jag är fortfarande otroligt sockerkänslig – äter jag efterrätt två dagar i rad kan du slå vad om att jag är galet sugen på godis dag tre.  Men vilken skillnad! Däremot har vikten inte ändrats så mycket.

Nu, mitt inne i en mycket bra träningsperiod som ger fina muskler men inte så mycket viktnedgång, har jag tänkt att skärpa till mig ett steg till och gå tillbaka till full ”Paleo-kost”. Det innebär att man främst äter kött, ägg, grönsaker, nötter, bär och lite frukt. Fullfeta mejeriprodukter är ok men inte socker, baljväxter eller några sädesslag. Det är den kost jag mår bäst av och målet är (precis som med flera andra kosthållningar som LCHF, GI etc) att få ett minimalt insulinpåslag (som ju är kopplat till konsumtion av kolhydrater). Först när insulinpåslaget är begränsat är kroppen bra på att bränna fett.

Men såklart; vinet vill jag ju inte stryka. Då kommer frågan:

Hur mycket kolhydrater är det i vin?

Och svaret? I ett torrt vitt eller rött vin: Noll

Förvånad? Kalorierna i ett vin kommer inte från kolhydrater utan från alkohol. Öl och drinkar däremot kan ha rätt mycket kolhydrater. Så nu vet ni vad jag väljer att dricka på min Paleo-kost 😉

I ett vin med några gram restsocker blir det också några gram kolhydrater. Undvik billiga boxar om du vill ha noll. Däremot innehåller vin kalorier, mellan ca 100 kcal för ett torrt glas vitt till ca 200 för ett fylligt glas rött med lite restsötma och hög alkoholhalt. Beräknat på mellan 1.5 och 2 dl i ett glas. Allra minst kalorier är det i ett glas Brut Nature/Zero Dosage-champagne

Kroppen förbränner inte fett medan den förbränner alkohol så därför ska man inte överdriva konsumtionen. Det kan också vara svårt att hålla sin diet efter tre glas rött har påverkat självkontrollen och den stora skålen chips står framdukad.

Grillad fisk med guacamole och grillade grönsaker, matchat med ett glas kall albarino? Jag kan leva med det 🙂

PS för den som är intresserad av Paleo, kolla in Mark’s Daily Apple – här finns många bra tips och guider!

 

LOADING..