Pressmeddelande ”Bojo”

Jag brukar inte ha för vana att göra nyheter av pressmeddelanden. Det här är nog första gången… Men det var en hel del bra, korrekt information i texten (som kom från den lilla naturvinsimportören Wine Trade) som jag gärna vill dela med mig av. De Beaujolais-producenter de nämner är dessutom riktigt bra, och de restauranger som medverkar i festivalen är utmärkta. Klipp-och-klistra från meddelandet alltså, endast redigerat som lättast. 🙂

PRESSMEDDELANDE FRÅN WINE TRADE

”Le Beaujolais Nouveau est arrivée!” kunde man höra under slutet av det förra seklet, då man jobbade frenetiskt med att rulla ut de pinfärska vinerna från området Beaujolais i Frankrike. Det var favoriten av alla primeur‐viner. Ett enkelt, okomplicerat vin, gjort på druvsorten Gamay.

Förr lanserades de första vinerna från Beaujolais lagom till jul. Detta förändrades under andra halvan av 1900‐talet då man tidigarelade tidpunkten, för att kunna få in pengar för vinerna allt snabbare. Ett olyckligt beslut ska det visa sig, då det medförde att man började jäsa vinerna med industriellt framtagna jäststammar för att få vinerna att bli klara allt tidigare. Tillsammans med att områdets viner betingade allt lägre priser fick detta vinbönderna att odla sina druvor med både kemisk besprutning och konstgödsel för att göra allt större produktion, men med lägre kvalitet som resultat.

Men det fanns redan på 1970‐talet de som gick emot strömmen. De som tröttnade på vin som smakar skumbanan. De som sett hur jorden blev urholkad av alla kemikalier vilket ledde till att vinernas känsla av ursprung försvunnit. En av dem var Marcel Lapierre.

Tillsammans med Jules Chauvet och hans forskning inom vinodling och jäststammar, började en annan typ av Beaujolais ta form. Marcel odlade sina druvor ekologiskt, utan kemiska bekämpningsmedel, och vinifierade sina druvklasar enligt den traditionella metoden, samt uteslöt alla typer av tillsatser i det färdiga vinet. Han är än idag en stor förebild för vinodlare över hela världen och vinerna från egendomen i Villié‐Morgon lever vidare med stor vigör genom hans son Mathieu.

På den svenska vinscenen försöker nu importören WINE TRADE att lyfta Beaujolais till dess rätta status. ”Idag gör man viner med en otrolig elegans, fräschör och komplexitet i Beaujolais. Det är långt ifrån de industriella godis­‐smakande vinerna vi såg i Sverige för bara några år sedan”, menar Niklas Jakobson, företagets grundare och VD.

Torsdagen den 21 november släpps årets första viner på marknaden. Då lanseras ett begränsat parti Beaujolais Nouveau från den hyllade producenten Jean Foillard i Systembolagets butiker, samtidigt som tio stycken utvalda krogar kommer vara de första att servera årets första viner. De kommer servera Bojo Nouveau (slang för Beaujolais, red anm.) för max 70 kronor per glas. ”Det skall vara kul med vin! Inte dyrt och komplicerat!”, berättar Niklas.
Det blir viner från producenter  såsom Jean Foillard och Marcel Lapierre. Men även från Jean‐Claude Chanudet’s Chateau Cambon, den fantastiska odlaren i St Veran Arnaud Combier, som varje år gör några fat Beaujolais från inköpta druvor, samt en ny producent, Dessous du Cep, i Fleurie.

De restauranger som agerar ambassadörer inför höstens satsning är inte mindre än;
Tranan, Odenplan
OAXEN Slipen, Djurgården
Deville, Roslagsgatan
Mathias Dahlgren Matbaren
GASTON Vinbar, Gamla Stan
Restaurang AG, Kungsholmen
19 Glas Bar & Matsal, Gamla Stan
URBAN DELI Nytorget, Södermalm
Far i Hatten, Folkets Park i Malmö
BHOGA, Göteborg

//Slut på pressmeddelande – ut och njut lite pigg gamay på trevliga krogar till priser jag gillar! /Erica

LOADING..