Systembolaget och Sanningen

Jahapp, så var man arg igen då. Debatten i dagstidningar och TV kring näthandeln är välkommen och reglerna och lagligheten behöver förtydligas. Det jag vägrar acceptera är att debatten bedrivs med fabricerade siffror. 

Det är svårt att avgöra om Systembolagets ledning, främst VD Magdalena Gerger och styrelseledamot Carl Hamilton (FP) far med osanningar för att de inte vet bättre eller för att de medvetet trixar. Det första tyder på att de inte är insatta i den verksamhet de leder eller den internationella marknaden, det andra på att de inte respekterar den demokratiska dialogen. Jag vet inte vilket som är värre… Jo förresten, medvetna lögner är alltid värst.

Jag kommer att gå igenom hela händelseförloppet och Systembolaget bakom kulisserna i en stor artikel i höst. Idag vill jag bara titta på några siffror.

I en debattartikel nämner Gerger att, enligt en färsk HUI-rapport, växer näthandeln starkt och kan komma att stå för upp till en tredjedel av all alkoholförsäljning inom 10 år. Hamilton skriver i sitt debattinlägg i SvDEnligt en forskningsrapport från Handelns Utredningsinstitut HUI kan kommersiell näthandel komma att stå för närmare en tredjedel av all alkoholförsäljning till konsumenter inom tio år, om inte lagens tydliggörs och ensamrätten behålls.

Det som inte nämns är att forskningsrapporten är en marknadsanalys, att den beställdes och betalades av Systembolaget, att det endast är ett extremscenario som sätter knappa 29 procent som andel för näthandeln, och att Systembolaget själva förväntas stå för en betydande andel av denna handel (enligt HUI i mailväxling med Per Karlsson, BKWine).

I verkligheten skriver HUI att andelen kan variera mellan ca 2 och 29 procent med ett normalscenario där näthandeln om 10 år står för 7 procent, inklusive Systembolagets egna nätförsäljning. Detta bör ekonomiprofessor Hamilton inte ha haft något problem att uttyda. Men 7 procent, den mest sannolika siffran, låter inte lika skrämmande.

Idag fortsätter Hamilton att fara med osanning. Han skriver:

”Exempelvis erbjuder Systembolaget cirka 11 000 produkter som är prissatta så att kvalitet och pris så långt möjligt korresponderar. En stor vinhandel i Paris, Milano eller Barcelona har kanske 600–800 olika produkter, med priser som är mindre systematiskt korrelerade till kvalitet. Om Svenssons favoritmåltavla Systembolaget avskaffas är detta en utveckling vi sannolikt får också här; snävare utbud och valfrihet, alltså.”

Alla som jobbar i den internationella vinbranschen vet att detta är båg. Vi har inget brett, välsorterat urval i Sverige. Men för att hålla sig till siffror: Systembolaget har ca 2000 artiklar där de kontrollerar pris och kvalitet. Resten tillhör beställningssortimentet och handhas helt av importörerna. Gudskelov, annars hade vi väl haft västvärldens sämsta sortiment.

Min favoritkedja i Madrid och Paris, Lavinia, har ca 6500 artiklar PÅ HYLLAN varav 5000 viner. Sveriges största butik och min standardbutik, på Regeringsgatan i Stockholm har ca 2097 viner i helflaska på hyllan och 138 boxar.

Per Karlsson berättade idag att hans lokala matbutik i Frankrike hade 1300 alkoholartiklar varav 800 viner på flaska och 15 boxar. Men runt hörnet fanns en till butik. Och en till. Och på hyllan i matvarubutiken fanns bland annat två av tre internationellt eftertraktade LaLaLa-viner.

Systembolaget i en stad med motsvarande storlek, Eskilstuna, har 826 viner (varav 117 över 100 kr) och 135 boxar. Av de 50 vinerna över 150 kr är 23 röda och nästan alla är från norditalien – främst amarone och barolo – eller liknande riktigt tunga rödviner. Fyra är vita. Jag slår vad om att Per har ett bättre utbud än så.

Priserna i Sverige är inte heller unika. Vi är dyrare på mycket (även frånräknat alkoholskatt), främst flaskviner mellan 100-300 kr, och billigare på en del. Det låter föga troligt att Carl Hamilton är speciellt insatt i den internationella prisbilden och hur priserna i butikerna i Paris korresponderar till kvalitet.

Utöver det betydligt mindre antalet artiklar än Hamilton refererar till kan vi även säga att vinvärlden internationellt är helt fascinerade över hur många likriktade viner vi har i Sverige. Vad är poängen med otaliga ripasso när det finns så fantastiskt många viner som är tillgängliga i Köpenhamn, Oslo, London, Paris eller Madrid men som aldrig når svenska hyllor? Till och med Jancis Robinson klagar på vårt påvra utbud av klassiska områden som Bordeaux och Bourgogne. Det är ett grundläggande fel i inköpssystemet som ger detta resultat. En otjänlig blandning av marknadsanpassning och monopol där man lägger väl mycket fokus på att skapa fler artikelnummer för söta, mogna, lättdruckna viner, gärna på box.

Jag har inte tidigare varit negativ till Systembolaget (om än irriterad på det snäva urvalet) men jag börjar vackla. Dags för svenskarna att få den korrekta bilden av fördelar och nackdelar av monopolet som det ser ut idag. Utifrån det kan vi sedan bestämma hur vi vill ha det.

  1. Utbudet är sannerligen inte idealiskt hos systembolaget. Det som jag dock tycker är värre är öppettiderna och antalet butiker. Så här ser det exempelvis ut i min hemstad Lund –> http://www.allatider.se/lund_systembolag.html
    Vi pratar alltså tre butiker och dessutom omöjligt att få tag på en flaska rött till söndagssteken om man är sent ute.

  2. Tack för alla intressanta och relevanta kommentarer. Det är tydligt att det finns en ökande irritation kring monopolets smala utbud som presenteras som ”världens bästa”. Det är inte 17-åringar och alkoholister som i första hand verkar lida av systemet som det ser ut idag, utan de som sätter kvalitet och urval framför kvantitet och som inte ser översötade zinfandelboxar som ett alternativ.

    Ingrid – jag blir alltid glad när du skriver, och nu speciellt på detta tema. Det blir en verklighetsförankring för mig. Att vi som är aktiva i branschen och jobbar med vin i ett internationellt perspektiv har tröttnat på urvalet och propagandan är logiskt, men om även du som har ett normalt men växande vinintresse har svårt att hitta det du vill så har vi ett reellt problem.

  3. Ingrid – jag skrev som jag gjorde, för jag tycker mig märka att det finns delade meningar bland vinintresserade som aldrig bott utomlands. Mitt intryck är att förvånansvärt många munskänkar, även sådana som gått ett antal kurser och därmed borde räknas som klart intresserade, verkar faktiskt ha gått på snacket om det ”fantastiska” sortimentet på Bolis. Så jag betraktar dig som mer klartsynt än den genomsnittlige munskänken, och hoppas att du representerar ett trendskifte. 🙂

  4. Tomas, det räcker att vara vinintresserad utan att ha bott utomlands för att inse att Systembolaget inte räcker till. Jag är en relativt vanligt vinkonsument men med stigande intresse och via kurser på Munskänkarna så har mina inköp på SB minskat i samma takt. Inte konstigt med tanke på att i där jag bor, en kranskommun till Sthlm med 42 000 finns ett SB. Om jag vill köpa ett rött vin av bättre kvalitet och tänker mig ett prisläge på 175 kr finns 19 artiklar att välja på, varav 10 är ett Amaronevin. Var finns mångfalden? Inte underligt att man lusläser bloggar för att få tips på bra viner, tack Erica, planerar resor till vingårdar för att handla eller som vi gör i morgon, åker till Carlo Merolli för att köpa italienskt i Danmark.

  5. Jag sticker ut hakan och vågar påstå att det knappast går att vara positiv till Systembolaget och monopolet om man är verkligt vinintresserad och har bott i ett annat land (åtminstone i Västeuropa) utan monopol. Notera också att har man sett systembutiken på Regeringsgatan i Stockholm – med sitt för all del stora sortiment – har man väl sett 90%? 95%? 98%? av alla viner som överhuvudtaget finns i någon butik i Sverige. Detta är en stor skillnad mot hur det funkar i länder med marknadsekonomi för alkohol, där det totala urvalet är mycket bredare än det sortiment som ligger i en enskild butik. Dessutom är specialiserade handlare ofta otroligt trevliga att ha att göra med.

  6. Mycket bra skrivet Erica. Allt detta tjat om folkhälsan. Under åren 1995-2003 steg alkoholkonsumtionen med över 30% i Sverige. Detta trots att vi bara hade Systembolaget att handla på. Varför hörde man då inga röster som krävde att man måste göra något. Det är ok att äventyra folkhälsan bara det är Systembolaget som sköter det.
    Jag börjar tröttna på alla opartiska uttalande från personer som sitter i Systembolagets styrelse. Hur opartisk kan man få vara?

  7. @ Vino Tinto

    Om man jämför utbudet kring olika länder så bör man göra det med länder som ej själva är några stora vinproducerande länder. Vi har då Danmark och England som vi kan jämföra oss med och i dessa länder finner du långt ifrån enbart franska viner. Skulle Sverige själva vara ett stort vinproducerande land så hade det varit värre och vi hade varit patriotiska och druckit vårat egna lands viner. Vi har dessutom tydligen närmare 800 stycken vinimportörer i Sverige som är registrerade och jag kan lova att dessa vinimportörer inte kommer förse dig enbart med Vino Tinto från Spanien.

  8. @ Vino Tinto

    Vad det finns för sortiment av viner från t.ex. Nya Zeeland etc har i Frankrike? Tja, en del men lite begränsat. Och vet du varför: det finns väldigt lite efterfrågan.

    Varför skulle det finnas mycket Nya Världen-viner här när ingen köper dem?

    Om det blev efterfrågan på dem så skulle de dyka upp. Snabbt.

    Jag föredrar det framför att en centralkommitté sitter och bestämmer hur många olika länder som måste finnas representerade för att det ska se ”välsorterat” ut.

    Ett bra sortiment definieras inte nödvändigtvis av att det finns viner från ett flertal olika länder.

    Och om jag vill ha något speciellt och ”exotiskt” så finns det små specialister som jag kan vända mig till med bra mycket bättre specialsortiment än SB. Kräver ett telefonsamtal eller en beställning på internet, men det kan det väl vara värt?

    Även det Erica säger stämmer ju.

  9. Hej igen,

    @Niklas:
    Det Niklas säger har vi ofta hört också: Producenter av kvalitetsviner avstår från att försöka komma in på den svenska marknaden. Det kav vara olika skäl, men ofta är det att det är extremt stor prispress, som gör att ingen seriös vinproducent kan leverera kvalitet till det av Systembolaget specificerade priset.

    Seriösa kvalitetsvinproducenter avstår helt enkelt i många fall från Sverige.

    @ Erica:
    Glöm inte det kanske viktigaste och uslaste i Hamiltons resonemang (bortsett från den rena lögnen om sortimentet): den intellektuella ohederligheten i att jämföra EN butik i Sverige, där en butik representerar hela landets sortiment, med EN butik i ett annat land där en enskild butik representerar bara en liten bråkdel av hela landets utbud. En häpnadsväckande intellektuell ohederlighet från någon som påstår sig vara universitetsprofessor. Inte bara felaktiga fakta men även en förljugen parallell.

    @ Waldemar:
    Intressant att notera är att alkoholkonsumtionen stigit stadigt ända sedan 20/30-talet, dvs under den period som vi haft det restriktiva monopolet. Men trenden har brutits under senare år och stabiliserats. Alkoholkonsumtionen har till och med sjunkit. Och det sammanfaller med den period när vi haft en liberalisering av alkoholpolitiken!

    Och jag håller helt med dig: dagens alkoholpolitik är inte inriktad på att hjälpa dem som behöver hjälp. Den tycks vara inriktad på att endast bevara det förflutna, en misslyckad förbudspolitik.

    Läs mer om det i min artikel som Erica länkat till ovan (”Per Karlsson berättade idag”).

    Du kan även hitta lite mer historiska detaljer här:

    http://www.bkwine.com/sv/debatt/utvecklingen-av-alkohol-och-tobaksbruk-i-sverige/

  10. Tack Erica för en bra artikel.

    Det är skönt att du och dina skrivande kollegor lyfter dessa frågor.

    Jag startade att sälja vin 2009 på nätet från små producenter och fick ett helt underbart bemötande från den avdelning inom skatteverket som sköter alkoholskatt. Men redan 2010 började nykterhetsrörelsen svartmåla vår verksamhet och sedan hakade Systembolaget på och börja kalla verksamheten olaglig på sin egna hemsida utan att få någon större kritik för sina falska påståenden. Säg vilket annat företag som får använda sin egna hemsida och kalla konkurrerande företag olagliga utan att det är prövat i domstol, men Systembolaget får det. Jag ser fram emot en granskning av Systembolaget och det är nog långt ifrån enbart mutskandalen som finns inom systembolagets väggar. Mvh Peder Molin

  11. Niklas, en klockren poäng och ett mycket bra blogginlägg. Läsvärt och initierat. Vi behöver fler som har kontakt och förståelse för den internationella vinvärden som kan skapa en egen bild av utbudet istället för att förlita sig på vad Systembolagets ledning säger eftersom relationen till verkligheten verkar vara något ojämn där.

  12. Tack Waldemar, många bra synpunkter och en logisk analys utifrån hur det ser ut idag!

  13. Vino Tinto, tack för ditt inlägg. Jag tror inte vi kan jämföra representationen från olika länder mellan icke-producerande länder som Sverige, Norge, Storbritannien med representationen i länder som har en stark inhemsk produktion. Vi har ju inte några egna viner (nästan) att sätta på hyllorna.

    I Sverige har vi ett ovanligt dåligt utbud viner från världens otvivelaktigt viktigaste vinland, Frankrike. Vi är extremt svaga på klassiska kvalitetsområden som Bordeaux och Bourgogne, samt tillexempel Loire. Vi har en stark överrepresentation av bland annat bulkviner från Sydafrika, appassimento-metodsproducerade viner från Italien (amarone, ripasso, appassimento) och av sötade röda zinfandelviner från Kalifornien. Bland annat. Det finns mycket att diskutera vad gäller utbudet och oavsett personliga åsikter om vad som är bra, intressanta viner och inte så kvarstår alltid kritiken mot debatter som använder rejält felaktiga siffror som stöd.

  14. Per, du har säkert ett helt fantastiskt sortiment med FRANSKA viner i dia butiker där du bor. Och det är vida överlägset Systembolaget. Men hur ser det ut med viner från Österrike, USA, Argentina, Nya Zeeland, Tyskland etc? Det är väldigt lätt att bli hemmablind.

  15. Det var bra skrivet. Jag ifrågasätter också om Systembolaget verkligen fungerar som en modern folkhälsopolitik.

    Politikens syfte sägs vara att om man kan minska hela befolkningens totala konsumtion så minskar också alkoholens skador, som är koncentrerade till problemgruppen. Höga priser och mindre tillgänglighet kanske inte hindrar a-lagarna på parkbänken, men de hindrar normalkonsumenten och då påverkas alkoholisterna av samhällets syn.

    Nu vet vi mycket mer om hur viktiga skillnaderna i konsumtionen är mellan åldersgrupper, kön, etnicitet, platser och att en persons dryckesmönster förändras en hel del med tiden. Forskningen kring hur beroenden utvecklas är mer avancerad. Det är fullt möjligt att den totala mängden alkohol som dricks minskar, samtidigt som skadorna ökar för vissa samhällsgrupper eller individer. Säkrare dryckesmönster säger långt mer än totalkonsumtionen.

    Om vi tittar tillbaka de senaste tjugo åren, så har alkoholvanorna i Sverige förändrats. Det dricks mer alkohol, men drickandet av alkohol är mer utspritt över veckodagarna och mängderna som intas är mer måttfulla. ”Helgbläckan”, att dricka hela sitt alkoholintag på helgen, är mer ovanlig. Konsumtionen har sprit har minskat, medan öl och vin har ökat.

    Tyvärr har det lett till en politik som är mer inriktad på medelkonsumenten snarare än på att hjälpa dem som har problem. Problemkonsumenterna försvinner i statistiken. Då finns det sätt att respektfullt hjälpa de som behöver hjälp, och bevara medelkonsumentens valfrihet.

  16. Bra sagt Erica! Jag som provat på att jobba i den fria vinvärlden tycker missinformationen är skrämmande – om folk går på detta. Tyvärr är det väl svenskt; att ha en förmyndande person att berätta vad som gäller, utan att ngn vågar ifrågasätta sanningshalt eller fakta.

    I ett uppgivet försök få fram en bra flaska att bjuda på när jag besökte min familj i julas, i Landskrona, skrev jag nedanstående artikel. Hoppas du ursäktar jag länkar i kommentaren. Det intressanta är att min sida når läsare från ungefär 45 länder varje månad och denna gav mig flera mail från vinproducenter runtom i Europa som berättade att de negligerade samtliga importörer som hörde av sig till dem, när det var dags för offertupphandling på Systembolaget. De ville inte bygga business på det sättet men framförallt kunde de inte acceptera de låga priser Systembolaget satt som krav på inköpen utan att sänka sin kvalitet – och därigenom namn och anseende!

    http://winevirtuosity.com/the-bitter-reality-in-2012-sweden-a-vinous-hypocrisy/

    MVH

    Niklas Jörgensen

  17. Lite mer ungefärliga siffror om urvalet i ”vår” butik:

    – Ett 60-tal champagner
    – Ett 30-tal riktigt exklusiva viner i ett låst skåp (t.ex. Landonne, Mouline, Suduiraut, Yquem, Lafite, Chambertin…)
    – Runt 100 ”dyra”, i runda slängar 15 euro och upp
    – Cirka 15 boxviner
    – Ett 70-tal rosé (det är populärt även här)
    Etc

    Och det är bara en av flera butiker inom gångavstånd.

    Det är ju besynnerligt att det är fler än vad som finns i en ”stor” vinhandel i Paris, Milano eller Barcelona enligt Hamilton. Men Carl B Hamilton kanske har en förklaring på det också?

    Jag kan lägga till att det finns mera detaljer, en grundlig genomgång, om Hamiltons, Gergers m.fl. felaktiga eller ”missledande” påståenden om “skräckscenariot med näthandelns 30 %” här:
    http://www.bkwine.com/sv/debatt/osanningar-sanningar-om-skrackscenariot-natvinhandeln-30-fran-systembolaget-carl-b-hamilton-och-andra/

Comments are closed.

LOADING..