Hälsoinspiration

Många ger nyårslöften. Jag ger födelsedagslöften. Och idag är min födelsedag. Igen.

Det är svårt att acceptera att åren tickar på som en väckarklocka på speed. Samtidigt är jag ödmjukt tacksam för alla upplevelser och fina människor jag lär känna på vägen. Det jag inte kan hantera är att varje år ger en ny centimeter kring midjan. Nu är det slut på det (jojo, visst, jag har sagt det förut… men nu SKA det ske! Därför skriver jag det i offentlighetens kalla ljus).

Från skörden 2013 i Rhone. Sund men rund.

Mitt födelsedagslöfte i år är att jag till nästa födelsedag, 21 januari 2014, ska vara i mitt (vuxna) livs bästa form.

Det är en rejäl utmaning med ett yrke som exponerar mig för allsköns fantastiska kalorier, långa luncher och mängder med vin. Men jag har för avsikt att lyckas fixa formen utan att ge avkall på njutning.

Mindre av det här...

Min plan är att äta mer vegetariskt, nästan helt stryka mjöl och socker, bli expert på ”whole foods” och ”paleo”. Med inspiration av sajter som Sprouted Kitchen, Green Kitchen Stories och Roost ska jag bli en fena på läckra recept som ger maximal njutning och tillfredställelse utan att innehålla varken bearnaise eller lösgodis.

De recept jag hittar på nätet samlar jag här:
Springpad: Gorgeous Green Cooking

och ibland, för någonting litet sött, här:
Springpad:Grain Free Organic Desserts

...och mer av det här. Ser väl lika gott ut?

Sedan kommer jag såklart att skriva upp mina egna recept här på AlltomMat! Ny kategori för dem blir Vinkarlek/Njutbara nyttiga recept.

Förvisso måste ett öga hållas på vinkonsumtionen, men sluta dricka vin eller äta mörk choklad finns INTE på kartan. Däremot behövs lite extra träning för att kompensera. Förutom att gå på varenda klass fantastiske Norberto Lacourt har på SATS Medis blir det en del träning med inspiration från paleo-sajterna Nerd Fitness och Marks Daily Apple.

Är det någon som vill hänga på och anta utmaningen? Stötta från läktaren? Ge mig tips och dela inspiration? Då blir jag jätteglad!

Startsiffror:

Vikt 21/1-2013= X (vågar inte skriva ut…)
Målvikt 21/1 – 2014= X-10kg (minst… hellre 15, det blir ett drygt kg i månaden. Men det är nog optimistiskt, jag äter bra och tränar en hel del redan nu…)
Vilka andra mål ska jag lägga till?

  1. Lämnar sällan Fridhemsplan för att träna, men du kan väl hojta till när du är i stan igen så kan vi kanske ses och prata sådant här över en lunch?

  2. Tack Pia – du har varit inspirerande med dina morgonpass (har sett på twitter!). Någon morgonmänniska blir jag nog aldrig men mer träning ska det bli. Även om jag var duktig på att ta mig till gymmet under hösten… men kanske går det att dra på två växlar till! Tränar du någonting i stan? Isåfall kanske ett gemensamt pass eller något gemensamt mål inför sommaren?

  3. Heja! Här finns stöd om det behövs. Jag har tränat minst två gånger i veckan sedan i augusti, mest för endorfinerna och för att jag kanske får leva lite längre, lite friskare. För tillfället kan jag nästan inte gå pga av träningsvärk. Funderar på om jag också ska sätta upp något större mål.
    Allt gott, och grattis!

  4. PS Sanna – ”sambomat” får snabbt en ny innebörd när man är sambo med årets kock, va? 😉

  5. Utmärkt! Vi kanske kan göra en artikel av det hela 😉
    Lunchträning nästa vecka?

    Sedan finns det ju Marathon du Medoc… Om jag ska springa ETT maraton i mitt liv så är det detta. Går mellan alla slotten i Bordeaux, med ”vätskekontroll” vid samtliga. Längden blir längre än ett vanligt maraton eftersom få springer i rak linje mot slutet ;D

Comments are closed.

LOADING..