ANNONS

Huskurer och kosttillskott

/

I dessa tider när fokus är att tvätta händer och hålla avstånd kan vi även hjälpa immunförsvaret en bit på traven. Har du drabbats av halsont är det perfekt att ta till lite husmorsknep. Här kommer några tips för att hålla oss friska:D

3 frukostbowls

Huskurer mot halsont:

  •  Ingefära som halstablett – Skala och skär små skivor av ingefära och gå runt och sug på. Det domnar bort rätt skönt i halsen.
  • Hallonglass – hehe okej, du kanske inte blir friskare av glass men det känns skönare i halsen ;D
  • Honung – Allra bäst är manucka honung, kostar några slantar extra men såå värt det. Ämnet methylglyoxal (MGO) i honungen förebygger och motverkar att bakterier fastnar på celler. Honungen verkar både antibakteriellt och antiinflammatoriskt och är framförallt effektiv vid halsont. Jag tar en sked i mitt te direkt vid minsta lilla vid förkylningssymptom.
  • Gurgla saltvatten – Rätt äckligt men också skönt!
  • Gurgla saltvatten + några droppar tea tree oil – ett gammalt tips från er som jag själv ska testa nästa gång!
  • Spirulina shots – Innehåller massor med protein och näringsämnen.
  • Drick mycket vatten
  • Oreganoolja – Några droppar  i vattnet eller utblandat med honung
  • Golden milk – Mmmm, jaaa mys, massor av golden milk med välgörande kryddor.
  • Näskanna – Skölja näsan på ett effektivt sätt. Väldigt bra men otroligt obehagligt?!
  • Enchinaforce – Extrakt från röd solhatt som används vid förkylningssymtom.
  • VILA – A och O <3

Nyttig spirulina maca drink

Kosttillskott som boostar immunsystemet:

D-vitmin – Jag har sagt det förut och säger det igen, skulle jag bara äta ett kosttillskott så är det vår kära D-vitmin. Den hjälper oss att hålla oss friska och pigga. Vitminen bidrar till att kroppen även kan ta upp kalcium och fosfor, så toppen för vår benstomme, muskelfunktion och tänder. D-vitminen har även en roll i vår celldelningsprocess.


Zink – Är en av de viktigaste mineralerna för vår kropp. Den får ditt immunförsvar att fungera normalt och bidrar till kroppens syra-basbalans. Zink är också en hårmineral som är toppen för hud, hår och naglar. Om du har för lite zink kan du börja tappa hår, få hudutslag och även få vita fläckar på naglarna.

Selen – Fyller flera viktiga funktioner i kroppen. Förutom att denna mineral bidrar till immunsystemets normala funktion skyddar den även cellerna mot oxidativ stress och ser till att dina naglar och ditt hår växer normalt. Det finns gott om selen i könskörtlar och sädesceller, brist kan därför leda till impotens och sterilitet. Brist på selen kan även leda till andra besvär, exempelvis åderförkalkning och högt blodtryck.

Probiotika/mjölksyrabakterier – En stor del av vårt immunsystem sitter i magen, så boosta tarmfloran med goda bakterier. Ett tips är att variera märke/leverantör på dina mjölksyrabaterier för att få ett bredare spektrum av olika bakterier och stammar.

C-vitmamin – Jag själv får i mig mycket av den vitaminen via kosten, men är du osäker kanske du ska fundera på ett tillskott? Den är viktig för immunsystemet men även för att minska trötthet och utmattning. C-vitamin hjälper kroppen att bilda kollagen samt skyddar våra celler mot oxidativ stress.

/Hoppas du snappade upp något nytt och håller dig frisk nu!
Kram Jenny 

0
6

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Följ mig på Instagram!

@superfoodsweden
© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00