ANNONS

Röd curry m. tofu

/

DSC_9860

Någon som är sugen på en jättegod, nyttig och dessutom vegetarisk lunch/middag? Jag gjorde en jättegod röd curry häromdagen som jag tänkte dela med mig av. Glöm inte att det härliga med rätter av den här typen är att man kan addera exakt vad man vill, bara för att jag har i vissa grönsaker behöver inte det vara hugget i sten!

FÖR TVÅ PERSONER BEHÖVER DU:
– 280 g tofu, jag använde marinerad sådan
– 800 g röd curry-bas, jag var lat och köpte en färdig från märket ”Exotic Food” (vego-vänlig)
– Grönsaker; bambuskott, böngroddar, haricot verts, röd paprika, morot
– 2 portioner ägg- eller risnudlar
– Hackade jordnötter att toppa allt med

DSC_9869

SÅHÄR GÖR DU: 
Krama ur tofun på överflödig vätska genom att lägga hushållspapper runt om och trycka ganska försiktigt. Gör man detta ordentligt får tofun en bättre konsistens, men allra bäst blir det om man gör detta efter att ha fryst in tofu och låtit den tina upp. Hacka den sedan i valfritt stora bitar och stek ordentligt i lite olja, man vill att så gott som alla sidor på bitarna ska ha fått stekyta.

Häll av vätskan i de ev. konserver du använder, hacka även morötter och paprika i ganska tunna bitar. Fräs grönsakerna i ca 5 minuter i en större stekpanna, vill man så är det gott att steka dem i lite olja och kanske nån vitlöksklyfta. Ha sedan ner tofun och stek allting tillsammans ett litet tag. Häll på den röda curry-basen, låt koka upp och sänk sedan värmen. Låt curryn stå och puttra medans du kokar nudlarna och hackar upp jordnötter, servera sedan i en djupare tallrik.

TIPS! Det här är en superbra rätt för matlåda, var inte rädd för att göra en större sats med curry och lite extra nudlar.

DSC_9870

2
0

Genom att klicka på "Skicka" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00