Amsterdam feeling

Jag har sedan jag första gången åkte till Amsterdam i mitten av åttiotalet varit fullständigt förälskad i staden. Den holländska maten är inte jättesexig men där finns en stor matscen med mat från hela världen.

Jag och min väninna Iréne var två mycket matintresserade unga damer i mitten av åttiotalet. Iréne föreslog att vi skulle åka buss till  Bryssel för där hade hon läst att de åt musslor och pommes frites. Det lät exotiskt tyckte vi och sparade ihop till varsin reguljär bussbiljett. På ditresan skulle vi göra ett stopp i Amsterdam två nätter, bara för att se staden. Men vi blev så förtjusta i stan så vi åkte pliktskyldigast till Bryssel, åt våra musslor med pommes och åkte snabbt tillbaka till Amsterdam och spenderade resten av våra två semesterveckor där.

Sedan dess har jag varit där otaliga gånger och sist var härom helgen med en annan väninna. Vi hyrde en jättemysig lägenhet i två våningar vid Prinsengracht och bara umgicks, cyklade omkring och åt god mat och drack fina viner.

Jag hade pretentionen att besöka massa hippa matställen och göra ett gediget reportage men när jag väl var där så kände jag bara för att vara. Vi hade bokat på några krogar och kompromissat oss till ställen för vi har lite olika smak. Jag gillar det genuina och min kompis vill ha mer nytt.

Jag tycker om att allt är litet i Holland. Det beror ju på att det är så liten yta. Husen är smala och höga och att gå på krogen innebär att man sitter nära sina bordsgrannar och får tränga sig fram mellan borden. Men det gör också att man pratar med andra gäster och holländare är så enkla, trevliga och lättillgängliga människor med ett stort öppet sinne. Jag hann i alla fall med en stor matmarknad jag brukar besöka – Nordenmarkt.

Blommor är billigt i Amsterdam och ostarna fantastiska.

Nordenmarkt kräver fikapaus. Ordet

Nordenmarkt kräver fikapaus. Ordet ”gezellig” betyder ungefär ”mysig”. Det är precis den atomsfären som jag upplever i Amsterdam. Folk är coola och tar de lugnt på helgerna.

Den holländska maten är som sagt inte så jättesexig, ganska brun och tråkig men det finns massor med olika folkslag i Holland så de har satt sin prägel på restaurangscenen. Vi hade bokat bord på den fina restaurangen De Kas som ligger i ett gammalt växthus där man drev upp stadens parkers växter och numera har finkrog där man lagar av det man odlar i trädgården. Jag har varit där flera gången och även gjort ett TV-inslag från krogen för TV8. Tyvärr cyklade vi vilse och missade vår lunch på De Kas men vi hittade ett annat ekologiskt pytteställe där vi åt en härlig sallad med krämiga puylinser, rostade betor, varmrökt lax och pocherat ägg.

Härlig sallad på Buffet van Odette.

Bland den traditionella holländska maten hittar man stånd på gatan som säljer ”haring” som är inlagd sill som man äter rakt upp och ner eller i korvbröd med tillbehör. Men den roligaste rätten som jag blir lätt fnittrig av (kanske jag är barnsligt lättroad men det bjuder jag på) är ”bitterballen”. Men ni hör ju hur de låter! ”Bitterballen” är faktiskt inte så dumt till en öl när du sitter på ett så kallat ”brunt kafé” vid en kanal och tittar på folk. Mer genuint holländskt kan det inte bli. ”Bitterballarna” är gjorde av en tjock stuvning med kokt kött i som man rullar till bollar, panerar och friterar. De äter du som snacks med en cocktailpinne, gärna med senap till. Få se om jag provar att göra några själv så småningom, då lovar jag lägga upp receptet.

Men vi ägnade oss åt lite mer sofistikerade rätter som ostron, grillad tonfisk, kalv och långkokt grishals med linser på olika restauranger. Min vännina gillar det stora klubbliknande stället Harbour Club utanför stan. De har en gedigen fisk- och skaldjursmeny som inte gör en besviken. Dit åkte vi och hade en helkväll och tog faktiskt in en tallrik ”bitterballen” till fördrinken. Tyvärr var det för mörkt för att ta en bild.

Holländsk äppelkaka är också vida känd men jag tog en lite mindre mäktig variant på vårt närmsta kafé Molenpad.

Restaurangen Bussia med två bestick i Michelinguiden bjöd på utmärkt söndagslunch. Långkokt grishals med svamp och puylinser gick inte av för hackor. Innan fick vi ett par fantastiska amuser som var så goda och så vackra.

Amuse på Bussia.

Amuse på Bussia. Getostkräm med rostade hasselnötter och shisoblad i liten örtpannkaka.

Äppelpaj på Molenpad.

En konstig företeelse i Holland är kedjan ”Febo”. Du köper mat i gammaldags automater. Någon som är lika gammal som jag kanske kommer ihåg godisautomaterna som man köpte godis i med luckor man öppnade. I Holland kan du köpa hamburgare och en hel del olika friterade bollar med tvivelaktigt innehåll ur dessa automater. Roligt att beskåda men jag vet inte om jag skulle vilja äta något från automaterna.

febo1
febo2

Tog en kaffe på ett kafé efter ett besök på fina fotomuseet Foam. Kaféägaren var lite snicksnackig och började prata nyfiket med mig. Han frågade varför jag besökt Amsterdam så mycket och vad det var med staden jag gillade. Jag tänkte efter en stund. Var det de mysiga husen, kanalerna och folket? Ja, det är det såklart men tillslut svarade jag ”atmosfären”. Ordet ”gezellig” säger allt om denna fina stad. Om du inte varit där – åk dit bums. Det tar bara två timmar och du tar dig snabbt in till stan med en taxi på 20 minuter. Gör som vi, hyr lägenhet och laga din egen frukost. Jag lyxade med rostat fruktbröd varje morgon. Lite nyttigare än deras standard: Rostad bröd med kakströssel!

Vackra vyer var du en vänder dig i Amsterdam.

Vackra vyer var du en vänder dig i Amsterdam samt en haringkiosk i hörnet.

Rostat fruktbröd är min frukostlyx i Amsterdam.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.