SAS_Mikkeller_0001-3

I veckan som gick var jag och pratade med Peter Lawrance, ansvarig för dryck, snacks och måltider på SAS världen över. I september började flygbolaget erbjuda vissa av sina business class-resenärer på ölen Mikkeller Sky-High Witbier. Den dag när ett storbolag som Scandinavian Airlines System väljer att provflyga öl från den danska uppstickaren Mikkeller kan det mesta hända. Jag tog mig ut till SAS huvudkontor och knackade på hos Peter Lawrance.

När kom ni på att göra ett samarbetsöl?
Det var i senvintras vi satt och diskuterade att vi ville ha ett premiumöl. Dels för att efterfrågan finns men också för att vara proaktiva. SAS ska satsa på de bästa produkterna som finns och vi kommer inte nöja oss med något annat.

Varför Mikkeller?
Min bakgrunden är bland annat i restaurangbranschen. På en av restaurangerna där byggde vi faktiskt hela avsmakningsmenyer kring öl som dryck. Första Mikkeller ölen jag drack var K:rlek för flera år sen och blev då förälskad i ölen.

Vi tog initialt kontakt med tre stycken bryggerier. Eftersom jag letade efter ett pastöriserat öl på antigen burk eller flaska och Mikkeller var det bryggeri som passade mina krav bäst så fick det bli dom. Dom samarbetar med Sly Fox, ett bryggeri utan Philadelphia, som paketerar på bruk och saken var klar.

SAS_Mikkeller_0001

Varför en Wit? Red Lager? Och en pale ale?
Jag är ju nörd så tanken var hela tiden att göra en serie, en triologi. Vi hade Mikkellers K:rlek i tankarna först när vi skulle ta fram ett öl, tanken var dock att vi skulle lansera första ölet på sommaren så vi fokuserade på att fram ett veteöl med en viss syrlighet, och K:rlek fick pausa lite. Där mellan kommer en lite folkligare öl i form av en röd lager. Stilarna och färgerna går även igen i burkarnas design. Från blå bakfena med wit text, till röda motorer och ja, ni kan kanske förstå vad som kommer härnäst när färger och fly är temat.

Finns det några speciella omständigheter att ta hänsyn när man serverar mat och dryck på 10000 metershöjd?
Ja, till och börja med är det komplext maskineri. På ett långhaul-flyg lastas 20000 artiklar, det tar sin lilla tid och inget får gå fel när maskineriet väl trätt i kraft. Det är lite av en dominoeffekt, svårt att stoppa när man väl satt igång.

Med veteölet fick vi skruva en hel del på receptet. Sitter du uppe i en instängd kabin och öppnar en burk wit så är det först som slår dig en doft av något som påminner om härsket eller svett. Det doftar arsenik, det funkar inte, speciellt i luften, då är det katastrof.

Eftersom det är så torrt på flyg måste smakerna vara intensivare, mycket syra fungerar bra. Sen skummar ölet mycket lättare, det fick vi jobba på en del. Bland annat så serveras den någon grad kallare än vanligt, då kylan binder kolsyran.

Kommer ni följa upp denna här typen av ölserie med produkter från något annat bryggeri?
Just nu skissar vi på en nästkommande serie men mer än så kan jag tyvärr inte säga. Allt kommer däremot bara som en engångsföreteelse, en limited edition grej och kommer aldrig återkomma.

LOADING..