Enligt en ny studie gjord av Lu Wang och publicerad i Archives of Internal Medicine blir kvinnor som dricker lagom mycket, inte feta av alkohol.
Lagom mycket är inte mer än 2 glas per dag.
Studien är utförd under 13 år på 19,220 amerikanska kvinnor, varav 38% inte drack. Dessa 38% var de som under dessa år gick upp mest i vikt.
Lu Wang menar att under moderat drickande utvecklar levern ett separat system för att bryta ner alkohol och omvandlar det till värme istället för fett.
Öl och sprit ger den största viktökningen medan rött vin ger den minsta.



























